Blog

Amit az O-gyűrű kapcsán tudni érdemes

onlinecsapágybolt
onlinecsapágybolt
2022.06.30 10:31
Amit az O-gyűrű kapcsán tudni érdemes

Tudta e mire jó az O gyűrű?

Az O-gyűrű olyan tömítőelem, amely segítségével biztonságosan lehet szigetelni folyadékokat, gázokat. A tömítőelem beszerelésével a keresztmetszet axiális vagy radiális bepréselése történik meg. Amikor a rendszer üzemel, akkor az úgynevezett közegnyomás gondoskodik arról, hogy az O-gyűrű deformálódása által növekedjen a tömítőhatás.

 

Mihez használják az O-gyűrűt?

 

Általában statikus tömések esetében kerül alkalmazásra az O-gyűrű. Ha dinamikus tömítésről van szó, akkor ritkán ugyan, de használják hidraulikus és pneumatikus rendszerben.

 

Utóbbinak azonban megvannak a maga korlátai. Az alkalmazhatóság ugyanis függ a nyomás, a hőmérséklet és a sebesség mértékétől is. Dinamikus tömítés esetében oda kell figyelni a megfelelő kenésre, továbbá a súrlódási ellenállás következtében kisebb előpréselés alkalmazására van szükség, mint statikusnál.

 

Résméretek és horonysugarak

 

A webáruházunkban kapható O-gyűrű úgy működik, hogy a nyomással ellentétes oldalra passzírozódik. Nem volna szerencsés, ha az O-gyűrű a nagy igyekezet közepette a tömítőrésbe nyomódna, ezért aztán muszáj minimális méreten tartani. Ha túl nagy a tömítőrés, akkor károsodhat az O-gyűrű, ami a réstágulás miatt következik be.

 

Fontos szempont, hogy a belső, valamint a külső élek nem lehetnek élesek. Azokat az éleket, amelyek érintkeznek az O-gyűrűvel, tökéletesen sorjátlanítani kell, továbbá a lekerekítésük is elkerülhetetlen. A horonykarimák maximális lejtése 5 fokos lehet.

 

Mi a helyzet a felületi egyenetlenségekkel?

 

Ahhoz, hogy optimális legyen a tömítési hatékonyság, érthető, hogy kiemelt fontosságú az, hogy az egymással érintkező felületek megfeleljenek egy minőségi elvárásnak. Hogy mik ezek az elvárások, az az alkalmazási helyzet függvényében változhat.

 

Szerelési instrukciók

 

Annak érdekében, hogy az O-gyűrű el tudja látni a tömítési funkcióját, mindenképpen kerülendő az, hogy a szerelés közben bármilyen módon meghibásodjon. Ellenkező esetben kialakulhat a tömítetlenség.

 

A szerelési útmutató megszívlelésével elkerülhetőek az efféle problémák. Fontos, hogy be legyenek tartva a meghatározott bevezető barázdák, valamint a szükséges felületegyenletlenség. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az O-gyűrű fölött haladó minden egyes élnek kivétel nélkül sorjátlanítottnak kell lennie, átmenetük pedig legyen lekerekített!

 

A bevezetési terület mellett a horonyból is el kell távolítani minden szennyeződést, forgácsot és nem oda illő részecskét! A meneteken továbbá az elkerülhetetlen éles szegélyeken, sarkokon való áthaladásnál perselyeket kell alkalmazni.

 

Célszerű a szerelés során szerelőzsírt vagy szerelőolajat, szilikonzsírt használni. Csak a célnak megfelelő szerszámokkal szabad dolgozni, kerülve az éles szélű segédeszközöket. Jó tudni, hogy az O-gyűrűket nem szabad beragasztani, méghozzá a fellépő kikeményedés veszélye okán. O gyűrű készítéséhez haználatos kör keresztmetszetű tömítőzsinórok ragasztásához speciális erre a célra fejlesztett ragasztót kell használni. Pillanatragasztó nem felel meg erre a célra.

 

Hasznos információk az O-gyűrűk kiválasztásának kapcsán

 

Ahhoz, hogy minél hatékonyabb legyen a tömítés, célszerű a maximális gyűrűvastagságú O-gyűrűkkel dolgozni. Kiemelten igaz ez, ha a tűrésviszonyok kedvezőtlenek.

 

Hogyan lehet elérni az O-gyűrű tömítési hatását? Előfeszítéssell! Vannak konkrét értékek is, amelyeket el kell érni az alkalmazás függvényében. Statikus tömítés esetében ez a szám 15 és 30 százalék között alakul. Dinamikus tömítésnél hidraulika esetében 10-18 százalék, pneumatika esetében 4-12 százalék az ideális.

 

Beépített állapotban legfeljebb hat százalékkal nyúlhat ki, valamint maximum 3 százalékkal nyomódhat össze az O-gyűrű belső átmérője. Ha kérdése van az O-gyűrűk kapcsán, keresse ügyfélszolgálatunkat bizalommal!